Tandsten: Så här kommer det och hur man kan bli av med det

oral hygiene

Att borsta tänderna ordentligt är viktigt. Varje barn vet detta och ändå lider många av tandproblem som tandsten. Detta kan inte längre enkelt tas bort med tandborsten och munvatten utan sitter envist på tänderna. Vi förklarar vad tandsten är, hur du kan bli av med det och viktigast av allt hur du enkelt kan förhindra att det kommer alls.

Vad är tandsten?

I ett nötskal är per definition tandsten härdad eller förkalkad tandplack. Färgen hos tandsten är ursprungligen vitgul och kan bli brun över tiden. Hos rökare kan den mjuka placken till och med bli svart. Tyvärr kan den härdade placket inte längre tas bort genom daglig tandrengöring, eftersom placket har förkalkat sig på tanden.

Hur bildas tandsten?

Tandsten skapas när plack inte tas bort ordentligt från tänder och mellanrummen mellan tänderna. Orsaken till mjuk plack är matrester som mikroorganismer använder som matkälla. Vid dålig tandhygien fortsätter bakterierna att föröka sig och en tunn film bildas som blir tätare och tätare. I synnerhet drycker och livsmedel som innehåller socker främjar tillväxten av plack. Om denna mjuka beläggning förblir på ett ställe under en längre tid kombineras bakterierna med mineraler som kalcium och fosfat från saliv. Resultatet: En kemisk reaktion inträffar och plack hårdnar.

Tandsten skapas speciellt på platser där mycket saliv flyr ut, till exempel insidan av underkäken.

Är tandsten farlig? Konsekvenserna av tandsten.

Tandsten

Tandsten är inte farligt först. Men det kan bero på att det avsevärt ökar risken för andra tandsjukdomar. Anledningen till detta är spridningen av bakterier, eftersom den fasta placket med sin grova yta erbjuder den perfekta ytan för de små skurkarna. Å ena sidan kan ny plack och ett annat lager av tandsten bildas. Men även karies och tandköttssjukdomar som parodontit kan uppstå på grund av det ökande antalet bakterier i munnen.

En annan nackdel med tandsten är den dåliga andedräkten. Detta kommer inte från tandsten själv utan från bakterier som kan skydda sig väl från din tandborste på grund av den grova ytan. Den dåliga andedräkten i samband med tandsten kan alltså inte borstas bort så lätt.

Att ta bort tandsten är viktigt

Vi har nu klargjort varför det är viktigt att vara fri från tandsten. Men vad är det bästa sättet att ta bort det? Tyvärr går det inte bort med daglig tandrengöring. Finns det fortfarande ett sätt att ta bort det hemma eller kan bara ett besök hos tandläkaren hjälpa till?

Ta bort dig själv: tandstenborttagare, ultraljud tandborste & Co.

Att ta bort tandsten hemma sparar naturligtvis tid och stress om du är en rädd patient. Ett avstånd inom dina egna fyra väggar är mycket möjligt men innebär vissa risker. Med en tandstenborttagare finns det en risk att halka och skada tandköttet. Så det krävs skicklighet och en hel del mod att arbeta i din egen mun med en enhet i ena handen och en spegel i den andra handen. Tartarens scen och plats spelar också en avgörande roll. Om tandsten fortfarande befinner sig i ett tidigt skede på en lättillgänglig plats är borttagningen mycket lättare. I det här fallet kan en ultraljud tandborste vara ett bra alternativ eftersom det är mycket mer praktiskt och lättare att använda än en tandstenborttagare. I grund och botten kan det dock sägas att borttagning hemma inte är lika effektiv och grundlig som professionell tandrengöring hos tandläkaren. Hon har nödvändig erfarenhet och kan använda andra instrument, som en skalare, för att ta bort tandstenen djupt.

Kan huskurer ta bort tandsten?

Oavsett om det handlar om kokosolja, bakpulver, citron eller olja från Melaleuca alternifolia – det finns många tips som cirkulerar på nätet för att ta bort tandsten med huskurer. Vi måste dock göra dig besviken, för ingen av dessa huskurer kan ta bort envis tandsten. Syrahaltiga huskurer som citron eller ättika angriper visserligen tandsten men detsamma gäller även den friska tandemaljen. Bakpulver och olja från Melaleuca alternifolia innehåller inte syra, men de kan också bara förebygga ny plack genom att döda bakterier och hindra dem från att föröka sig. Huskurer är därför inte till hjälp för att ta bort tandsten, varför du inte kan undvika ett besök hos tandläkaren.

Regelbunden tandrengöring hos tandläkaren

A professionell borttagning av tandsten är okomplicerad, snabb och gratis en gång om året. Din tandläkare är professionell inom tandhygien och tar bort tandsten på nolltid utan smärta. Det är bäst att boka tid för att tänderna ska rengöras direkt under din årliga kontroll. Om du behöver ta bort tandsten däremellan täcker din sjukförsäkring tyvärr inte kostnaderna. Ändå är det värt att investera i din munhälsa. Vi berättar hur du kan förebygga tandsten så att du inte behöver oroa dig för det längre.

Så här kan du förebygga tandsten

Vi har goda nyheter. Du kan verkligen enkelt förebygga tandsten. Grundlig tandvård varje dag är tillräcklig. Det betyder att du bör borsta tänderna med fluortandkräm två gånger om dagen i cirka 2 minuter. Se till att borsta svåråtkomliga områden som tändernas inre ytor och bakre molar. Det finns speciella små borstar och tandtråd för utrymmen mellan tänderna. För din munhälsa kan du också använda en tungrengörare och ett munvatten.

Huskurer som kokosolja eller olja från Melaleuca alternifolia och en kost med låg sockerhalt kan också hjälpa till att förebygga och minska bakterier. Om du sedan går till tandläkaren för din check-up tid en gång om året och har tänderna rengjorda professionellt, har tandsten i munnen ingen chans.

Här finns vi

Rådgivning om skenorna på en klinik nära dig

Experter inom tandvård, tandteknik och tandreglering följer din behandling. Deras medicinska goda kunskaper säkerställer att du alltid är i goda händer.

• DrSmile® Göteborg Berzeliigatan
  • DrSmile® Malmö Centralstation