Tandsten: Därför får du det och så blir du av med det

Att borsta tänderna ordentligt är viktigt. Varje barn vet detta och ändå lider många av tandproblem som tandsten. Detta kan inte längre enkelt tas bort med tandborsten och munvatten utan sitter envist kvar på tänderna. Vi förklarar vad tandsten är, hur du kan bli av med det och viktigast av allt hur du enkelt kan förhindra att det överhuvudtaget uppkommer.

Vad är tandsten?

Per definition är tandsten härdad eller förkalkad tandplack. Färgen hos tandsten är ursprungligen vitgul och kan bli brun över tiden. Hos rökare kan den mjuka placken till och med bli svart. Tyvärr kan den härdade placken inte längre tas bort genom daglig tandrengöring, eftersom placken har förkalkat sig på tanden.

Hur bildas tandsten?

Tandsten skapas när plack inte tas bort ordentligt från tänder och mellanrummen mellan tänderna. Orsaken till mjuk plack är matrester som mikroorganismer använder som matkälla. Vid dålig tandhygien fortsätter bakterierna att föröka sig och en tunn film bildas som blir tätare och tätare. I synnerhet drycker och livsmedel som innehåller socker främjar tillväxten av plack. Om denna mjuka beläggning blir kvar länge på ett ställe kombineras bakterierna med mineraler som kalcium och fosfat från ditt saliv. Resultatet: En kemisk reaktion inträffar och plack hårdnar.

Tandsten skapas speciellt på platser där mycket saliv söndras ut, till exempel insidan av underkäken.

Är tandsten farlig? Konsekvenserna av tandsten.

Tandsten

Tandsten är inte farligt när den först uppkommer. Men den ökar avsevärt risken för andra tandsjukdomar. Anledningen till detta är spridningen av bakterier, eftersom det fasta placket med sin grova yta erbjuder den perfekta ytan för de små skurkarna. Förekomsten av plack gynnar också uppkomsten av ytterligare plack. Även karies och tandköttssjukdomar som parodontit kan uppstå på grund av det ökande antalet bakterier i munnen.

En annan nackdel med tandsten är den dåliga andedräkten. Detta kommer inte från tandsten själv utan från bakterier som kan skydda sig väl från din tandborste på grund av den grova ytan. Den dåliga andedräkten i samband med tandsten kan alltså inte borstas bort så lätt.

Att ta bort tandsten är viktigt

Vi har nu klargjort varför det är viktigt att försöka hålla tandstenen borta. Men vad är det bästa sättet att ta bort det? Tyvärr går det inte bort med daglig tandrengöring. Finns det fortfarande ett sätt att ta bort det hemma eller kan bara ett besök hos tandläkaren hjälpa till?

Ta bort dig själv: tandstenborttagare, ultraljud tandborste och andra medel.

Att ta bort tandsten hemma sparar naturligtvis tid och stress om du är orolig. Men det finns risker med att använda tandstensbortagare hemma. Du riskerar att halka och skada tandköttet. Det krävs skicklighet och en hel del mod att arbeta i din egen mun med en enhet i ena handen och en spegel i den andra handen. Tandstenens plats spelar också roll. Om tandstenen fortfarande befinner sig i ett tidigt skede och är på en lättåtkomlig plats är borttagningen enklare. I det här fallet kan en ultraljudstandborste vara ett bra alternativ eftersom den är mycket mer praktiskt och lättare att använda än en tandstenborttagare. Det är dock viktigt att påpeka att tandstensbortagning i hemmet inte är lika effektivt som när det görs hos tandläkaren. Tandläkaren har nödvändig erfarenhet och rätt instrument för att ta bort tandstenen på djupet.

Kan huskurer ta bort tandsten?

Kokosolja, bakpulver, citron eller olja från teträd– det finns många tips som cirkulerar på nätet för att ta bort tandsten med huskurer. Vi måste dock göra dig besviken, för ingen av dessa huskurer kan ta bort den envisa tandstenen. Syrahaltiga huskurer som citron eller ättika angriper visserligen tandsten men detsamma gäller även den friska tandemaljen. Bakpulver och olja från teträd innehåller inte syra, och de kan bara förebygga ny plack genom att döda bakterier och hindra dem från att föröka sig. Huskurer är därför inte till hjälp för att ta bort tandsten, varför du inte kan undvika ett besök hos tandläkaren.

Regelbunden tandrengöring hos tandläkaren

A professionell borttagning av tandsten är okomplicerad och snabb. Din tandläkare är professionell och tar bort tandsten på nolltid utan smärta. Det är bäst att boka tid för att tänderna ska rengöras direkt under din årliga kontroll. Det är värt att investera i din munhälsa. Vi berättar hur du kan förebygga tandsten så att du inte behöver oroa dig för det längre.

Så här kan du förebygga tandsten

Vi har goda nyheter. Du kan enkelt förebygga tandsten. Grundlig tandvård varje dag är tillräckligt. Det betyder att du bör borsta tänderna med fluortandkräm två gånger om dagen i cirka 2 minuter. Se till att borsta svåråtkomliga områden som tändernas inre ytor och bakre molar. Det finns speciella små borstar och tandtråd för utrymmen mellan tänderna. För din munhälsa kan du också använda en tungrengörare och ett munvatten.

Huskurer som kokosolja eller teträdsolja och en kost med låg sockerhalt kan också hjälpa till att förebygga och minska bakterier. Om du sedan går till tandläkaren för din check-up tid en gång om året och får tänderna rengjorda professionellt, har tandsten i munnen ingen chans.

Låt tandläkare konsultera dig - i över 400 partnerkliniker globalt

Låt en tandläkare ge dig rådgivning. Boka ett kostnadsfritt informationsmöte på en DR SMILE-partnerklinik nära dig.