Feljusterade tänder: tandbett

En form av korsbett

Tandbett

Många tycker att sneda tänder är oestetiska. De döljer sitt skratt eftersom de inte är bekväma med sina tänder. Det finns också feljusterade tändersom inte är särskilt märkbara men kan få betydligt allvarligare konsekvenser. Detta är fallet vid bettfel. Tändernas och käkens funktion är begränsad och kan försvåra vardagen. Vi förklarar vad ett tandbett är, vilka effekter det har på kroppen och hur det kan behandlas.

Vad är ett tandbett?

Tandbettet är en av tre typer av korsbett. Vid korsbett biter inte de bakre tänderna (små och stora molarer) korrekt. Detta innebär att de bakre tänderna i överkäken antingen är för långt in eller att de bakre tänderna i underkäken är för långt ut. Med tandbettets form förskjuts tänderna så att ytorna på kindtänderna och kanterna på framtänderna möts direkt. Vanligtvis går ytorna och groparna i molarna perfekt ihop som ett kugghjul. Om så inte är fallet är bettet således felaktigt. Detta kan ha negativa effekter.

Konsekvenserna av ett tandbett

Om tänderna är lätt feljusterade eller i ett tidigt skede är effekterna fortfarande milda och symtomen är mindre allvarliga. Om tandbettet är komplext eller om det lämnas obehandlat kan bettfel orsaka följande problem:

• Överbelastning och slitage på tänderna

• Hämning av tillväxt i överkäken

• Ätproblem på grund av nedsatt tuggfunktion

• Talstörningar som lisp

• Nedsatt andning genom näsan

• Spänningar, nacksmärta, migrän på grund av felaktig belastning på käken

För att undvika långvariga effekter bör ett tandbett behandlas så tidigt som möjligt.

Vad är orsaken till tandbett?

I sällsynta fall kan tandbett ärvas. I de flesta fall orsakas det dock av en muskulös obalans i munnen. En anledning till obalansen i käken kan vara för tidigt eller för sent tandutbrott. Det kan också uppstå när tungan inte stöder överkäkens tillväxt tillräckligt. Konsekvensen: överkäken utvecklas inte ordentligt och tillväxtstörningar uppträder. En klyftad läpp och gom kan också orsaka ett bettfel, eftersom överkäken inte kan växa ordentligt på grund av ärrbildning. Externa orsaker som olyckor eller sug på tummen för länge kan också främja utvecklingen av ett bettfel.

Hur behandlas ett tandbett?

Tidig behandling är mycket viktigt för att undvika de negativa konsekvenserna av ett tandbett. I bästa fall behandlas tandbett i barndomen, eftersom käken fortfarande växer och det lättare kan regleras. Eftersom överkäken vanligtvis är för smal vid korsbett är det viktigt att förstora den under behandlingen. Hos barn uppnås detta ofta med lösa eller fasta tandställning. Andra alternativ är aktivatorer, olika aktiva plattor, palatala expansionsenheter och Quad Helix-apparaturer. Om feljusterade tänder upptäcks väldigt sent och det har gett allvarliga konsekvenser, såsom problem med språkutveckling, kan ytterligare terapier som talterapi vara nödvändiga.

Tandställning hos vuxna

DrSmile tandskena behandling

Om huvudbiten bara är något uttalad är behandling med tandställning ofta tillräcklig. Tandskenor från DrSmile är bra för behandlingen hos vuxna, eftersom de nästan är osynliga och därför knappt påverkar vardagen. Behandlingstiden beror på den ursprungliga situationen och graden av feljustering. Mildare fall kan rättas till inom några månader. Om huvudet är mycket komplext kan det hända att tandskenan inte är tillräckligt stark. Då finns det möjlighet att reglera detta med hjälp av fasta tandställning. De kostar behandling med genomskinliga tandställning är betydligt mindre än med fasta tandställning. Huruvida behandlingen med de genomskinliga tandskenorna är ett alternativ för dina feljusterade tänder kan avgöras i ett lämplighetstest.

Operation som ett sista alternativ

Om käkens feljustering är för uttalad, finns det vanligtvis ingen väg kring en tandreglering. I sådana fall är tandskenor tyvärr inte längre tillräckliga och skulle bara bota symtomen, inte orsaken till tandbettet. Under en operation expanderas käken kirurgiskt genom en gomvidgning.

Klara

färdiga