Hjälp, mina tänder flyttar sig!

Motverka sneda tänder

Tänder: Smärta, förskjutning och andra problem

Du hade raka tänder och plötsligt har du en känsla av att tänderna förskjuts eller rör sig något? Oroa dig inte, det är helt normalt. Eftersom tänderna är väldigt lätta att flytta och tyvärr fortfarande kan förskjutas i vuxen ålder och orsaka en felställning. Om du till exempel märker att dina tänder långsamt förskjuts inåt bör du inte vänta utan korrigera felställningen för att undvika en komplex och lång behandling

Smärta och andra konsekvenser

Om tänderna förskjuts, kan den resulterande Felställningen av tänderna utöver en obehaglig tryckkänsla även leda till huvud-och tandvärk. Om trängsel av tänder uppstår görs även tandhygien betydligt svårare och detta kan leda till tandsjukdomar som Karies och Periodontal sjukdom. Utöver de nämnda problemen spelar estetik naturligtvis också en roll. De flesta människor känner sig väldigt obekväma med sneda tänder och undviker att skratta, vilket också kan påverka psyket.

Tandvandring i vuxen ålder: Vid 30, 40, 50 eller 60 år

Många vuxna klagar över att tänderna plötsligt förskjuts i underkäken. Orsakerna till sen tandrörelse diskuteras ibland mycket kontroversiellt. En möjlig orsak till trängseln kan vara trycket av visdomständerna på de andra tänderna. Emellertid kan eventuell kvarvarande tillväxt i underkäken också leda till en förskjutning av tänderna med åldern. En annan orsak är så kallad fysiologisk mesial drift. De bakre tänderna har en naturlig tendens att röra sig mot mitten av käken. Detta beror på att utrymmet mellan tänderna minskar med tiden på grund av den dagliga friktionen när man äter och tandmigrationen ska förhindra luckor. Om mycket mjuka livsmedel konsumeras kan migrationen vara starkare än nötningen vilet medför tandträngsel.

Efter tandställning (återfall)

Det är väldigt irriterande om tänderna förskjuts igen efter tandställning eller annan tandreglering och får många att tvivla på behandlingen. Tänderna och käken tenderar dock att flytta tillbaka till sin ursprungliga position, beroende på det ursprungliga tillståndet. Det så kallade återfallet beskriver återfallet till gamla strukturer eller återuppkomsten av en sjukdom som har övervunnits. Ju mer komplex felställning eller korrigering desto mer sannolikt kommer ett återfall att vara. För att förhindra förnyad tandrörelse är retention efter tandställning viktigt. För detta används antingen en fast retainer eller skena för. Dessa säkerställer att tänderna stannar i önskat läge och inte flyttar tillbaka till sin gamla plats.

Trots retainern

Tänderna kan också förskjutas genom tandgnisslan eller genom starkt sammanpressade tänder. Medan tandgnisslan inträffar under sömnen, uppkommer sammanpressning av tänderna oftast hos personer under stress eller psykisk belastnig. För att förhindra att tänderna förskjuts rekommenderar tandläkaren i de flesta fall ett bitskydd.

Efter en visdomstand operation

Även efter operation av en visdomstand kan tänderna flyttas. Anledningen till detta är det nyskapade utrymmet i käken. Det kan medföra att enskilda tänder börjar vandra, vilket i sin tur kan leda till sneda tänder. En tandvandring kan således inträffa både genom att Visdomständer bryter igenom och efter att det dragits ut. Detta bör alltid beaktas före tandreglering med tandställningar eller tandskenor.

Visdomständer

Andra orsaker

Det kan finnas många andra skäl till varför tänder förskjuts under livet. Om det finns en eller flera luckor i käken kan andra tänder försöka luta eller vandra in i springan.

Vid tandköttssjukdom (periodontit) dras benen och tandköttet tillbaka, vilket kan leda till att tänderna lossnar. Bristen på fäste i benet kan också leda till tandvandring. Kvinnor är efter graviditet och vid klimakteriet, på grund av hormonella förändringar i kroppen och den orala floran, särskilt känsliga för tandköttssjukdomar, vilket kan medföra att tänderna förskjuts. Dessutom kan olyckor och skador leda till lösa tänder och därmed till tandförskjutning.

Vad kan jag göra mot det?

För att förhindra eller stoppa förskjutningen av tänderna bör du vara uppmärksam på följande punkter:

• Befintliga luckor bör stängas med en tandskena eller något liknande och om en tand förloras, med en protes

• Lösa tänder ska splintas

• I händelse av tandgnisslan eller sammanpressning bör en ocklusal skena bäras för skydd

• Ortodontisk behandling ska alltid följas av en retainer och dess passform ska kontrolleras regelbundet

• Noggrann Munhygien för att undvika inflammation i tandköttet

Klara