Så här blir du permanent av med dålig andedräkt

Aligners DrSmile

Dålig andedräkt är i vårt samhälle fortfarande ett tabutema.  För även om mycket dålig andedräkt i synnerhet är obehagligt för våra medmänniskor är det mycket få som vågar ta upp det med den det berör. Det lömska med det hela: Det är sällan man själv märker att man har dålig andedräkt. Ett enkelt test för dålig andedräkt - blås i den kupade handen eller i en plastpåse och lukta sedan på det - detta ger ofta en signal. Dålig andedräkt kan bero på olika saker. Beroende på var och varför den dåliga andedräkten uppkommit kan det finnas ett enkelt svar på det hela.

Orsaker till dålig andedräkt

Varifrån kommer den dåliga andedräkten? Det är ofta svårt att svara på, eftersom dålig andedräkt kan bero på många saker. Tandläkare uppskattar att cirka 5 % av hela den tyska befolkningen lider av kroniskt dålig andedräkt. Dessutom upplever 25 % av tyskarna att den egna andedräkten åtminstone ibland är obehaglig - i synnerhet dålig andedräkt på morgonen.

Medicinskt betecknas dålig andedräkt som "halitos" och "foetor ex ore". "Foeter ex ore" - ordagrant "ond lukt ur munnen" - innebär att den dåliga andedräkten endast märks när munnen är öppen. Om den berörda personen har munnen stängd tränger det inte ut någon oangenäm lukt mer. Orsakerna till dålig andedräkt kan till största delen hänföras till själva munregionen och inte till magtrakten. Några exempel på detta: cigarettrök, bristande munhygien, torr mun och problem med tänderna. Även inflammationer eller tumörer i munhålan kan vara utlösare.

"Halitos" betecknar den andra mer sällsynta formen av dålig andedräkt. Här kan man även känna den dåliga luften när munnen är stängd. Den strömmar ut ur näsan och är ett tecken på medicinska problem, t.ex. problem med matsmältningen, sjukdomar i luftvägarna eller ämnesomsättningssjukdomar, som diabetes.

Dålig andedräkt från magen

"Dålig andedräkt från magen" är mer sällsynt än många tror. När den dåliga andedräkten inte försvinner trots tandborstning och extra munhygien kan man behöva syna mag-/tarmtrakten i sömmarna. Som orsak kommer magsyra, halsbränna och refluxsjukdomar i fråga.  En syrlig dålig andedräkt blir följden.  Även gastrit (inflammation i magslemhinnan) hänger ibland ihop med illaluktande andningsluft. Likväl visar dessa sjukdomar för det mesta även på andra symptom, t.ex. kraftiga buksmärtor eller ett brännande i magtrakten.

I många fall utlöses den dåliga andedräkten av födan eller njutningsmedel. Det är i synnerhet starka kryddor, lök, vitlök, rökning, alkohol, kaffe och en överkonsumtion av kött som kan främja "halitos". Detta kan även visa sig i form av illaluktande andningsluft flera dagar efter konsumtionen.

Aceton: Dålig andedräkt vid hunger, dieter eller diabetes

Dålig andedräkt vid en känsla av hunger beror oftast på att  produktionen av saliv i munnen är reducerad. Stark dålig andedräkt vid hunger, vilket är fallet vid dieter, beror emellertid på något annat. I synnerhet vid kolhydratfattiga dieter är fettnedbrytningen i kroppen ofullständig. Det här är det inte många som känner till: För att omvandla fett till druvsocker behöver kroppen minst 50 kolhydrater per dag. Om det saknas kolhydrater bildas ketonkroppar, vilka bland andra utsöndras via andningsluften. Dålig andedräkt på grund av aceton har en sötaktig lukt och påminner om övermogen frukt eller nagellacksborttagningsmedel.

När andningen luktar som aceton kan det emellertid även bero på ämnesomsättningssjukdomar som diabetes. För att kompensera energibehovet bryts fett ned - precis som vid dieter. Ketonkroppar anrikas i blodet och utsöndras via lungorna och njurarna. Dessutom tyder acetonlukten vid diabetes på en ketoacidos.

Mandlar som utlösare av dålig andedräkt

Även hals-/näs-/öronområdet spelar förutom munhålan en avgörande roll som utlösare för stark dålig andedräkt. Mandlarna kan till exempel främja dålig andedräkt. Detta är fallet om det föreligger en mandelinflammation, som bildar avlagringar på mandlarna. Dessutom kan dålig andedräkt i mandlarna även bero på stenar i halsmandlarna. Emellertid är svalget inte heller en ovanlig källa till dålig andedräkt. Virus ligger oftast bakom utlösarna, eftersom de är orsaken till en inflammation i svalget.

Orsak till bristande munhygien

Kroniskt dålig andedräkt beror i de flesta fallen på bristande munhygien. Tänderna rengörs inte korrekt, vilket gör att det finns matrester kvar i tandmellanrummen. Därför nästlar sig bakterier in, som bryter ned näringen och leder till dålig andedräkt. Det kan även förekomma bakteriebeläggningar i tänderna, som i nästa steg som bekant leder till hål i tänderna, även kallat karies. Dåliga tänder för därför ofta med sig en dålig lukt och kan dessutom förorsaka ett inflammerat tandkött. Därför är det mycket viktigt med regelbunden tandrengöring så att det inte kommer så långt. Dålig andedräkt på grund av dålig munhygien kan således var och en själv motverka - det vill säga även förbättra.

Rutten dålig andedräkt på grund av tänder

Ofta är det tänderna som ligger bakom den dåliga andedräkten. Det finns många orsaker till dålig andedräkt i samband med tänderna. För det första kan - vilket redan har nämnts - en bristande munhygien vara orsaken till detta. Matrester avlägsnas inte ordentligt och förruttnelsebakterier etablerar sig.  Även tandbeläggningar och tandsten kan medverka till en rutten lukt. Dessa utlösare går emellertid effektivt att undanröja vid de årliga kontrollundersökningarna hos tandläkaren.

För det andra finns det karies som förstör tänderna och på sätt är orsaken till dålig andedräkt. Om karies inte behandlas i tid kan tanden i värsta fall till och med dö. En rutten tand eller död tand har emellertid inte bara en dålig inverkan på den dåliga andedräkten utan kan även ha en negativ effekt på den övriga tandhälsan. Uppsök därför så snart som möjligt en tandläkare, om du har en död tand!

Ytterligare orsaker är dålig andedräkt på grund av tandköttsinflammation eller om tänder tagits bort. Om en tand dras lämnar den efter sig ett stort hål, i vilket det kan samlas matrester och bakterier. Munhygien är därigenom även här A&O!

Vad hjälper mot dålig andedräkt?

Vad kan man egentligen göra mot dålig andedräkt? Det finns olika försök till behandling beroende på orsak. Till att börja med bör man testa om man kan uppnå bättre framgång tack vare en omställning av näringen, bättre tandhygien och regelbundna besök hos tandläkaren. Ett medel mot dålig andedräkt kan även vara regelbundna och uppfriskande munspolningar.

Vi avråder från att på egen hand ta mediciner mot dålig andedräkt. Om du har en känsla av att din andning inte förbättras av någonting råder vi dig att tala med en läkare. Läkaren kan avgöra om det verkligen är nödvändigt med tabletter mot dålig andedräkt, eller om det finns en annan lösning. Kanske är det inte dina tänder det är fel på utan mandlarna? Ta bort mandlar, dra en tand ... rådgör med din läkare.

Huskur mot dålig andedräkt

Följande tips mot dålig andedräkt kan vara till hjälp för att förbättra din andedräkt. Så här kan du bekämpa dålig andedräkt på ett naturligt sätt:

• Försök att bibehålla salivflödet i munnen genom att minska på rökningen, drick mer och andas genom näsan. Ofta går det bra att förbättra den dåliga andedräkten redan med denna huskur.

• Äta naturell yoghurt mot dålig andedräkt som kommer från magen: Naturell yoghurt innehåller mjölksyrabakterier, som bidrar till en sund mag-/tarmflora.

• Klorofylltuggummi: Det gröna växtfärgämnet är effektivt mot oangenäma lukter.

• Spola munnen med citronsaft. Men var försiktig! Frekvent användning kan angripa tandemaljen.

• Ingefära-te mot dålig andedräkt: De eteriska oljorna kan neutralisera dålig andedräkt.

• För att bli av med stark dålig andedräkt kan munspolningar från apoteket vara effektiva. Be om råd!

• Dålig andedräkt på morgonen kan minskas med oljedragning. Giftämnen dras ur munnen vid den ayurvediska metoden.

• Genom att tugga på kaffebönor neutraliseras syresmaken från magen.

Förebyggande: munhygien mot dålig andedräkt

Förebyggande är det bästa medlet mot dålig andedräkt. I synnerhet är en grundlig och regelbunden munhygien och professionell tandrengöring hos tandläkaren A&O för din tandhälsa. Tandborstning morgon och kväll förhindrar att sjuka baciller och förruttnelsebakterier kan nästla sig in. En god munhygien avlägsnar alla matrester och tandbeläggningar på tändernas fram- och baksidor. Glöm inte tandmellanrummen.

Den som lätt får en dålig andedräkt kan försöka att borsta tungan på kvällen. Det vill säga avlägsna beläggningen på tungan med en speciell tandborste. Du kan även använda munspolningar eller munvatten mot dålig andedräkt.

Om du lider av kroniskt dålig andedräkt bör du rådgöra om orsaken till detta med en läkare. Skäms inte över att behöva be om professionell hjälp vid dålig andedräkt! På det här sättet kan man fastställa den utlösande faktorn och rekommendera en lämplig behandling.

certificate