Vad är plack och hur skapas det?

Plack består av matrester, saliv och bakterier i munhålan. I grund och botten är uppkomst av plack på tänder, i mellanrum mellan tänderna och tungan ganska normal. Det är bara viktigt att ta bort plack genom noggrann tandhygien för att undvika sjukdomar som tandköttsinflammation (tandköttsinflammation), karies och parodontit att förebygga.

Straight teeth with aligners

Känna igen plack

Tandplack känns igen av sin klibbiga, mjuka konsistens och vitgulaktiga färg. Eftersom det oftast sätter sig på svåråtkomliga ställen i munnen har färgningstabletter eller färglösningar utvecklats med vilka bakterieresterna kan identifieras omedelbart. För att göra detta tuggas tabletter eller munnen sköljs med en färglösning i cirka 30 sekunder. Därefter markeras bakteriefilmen i form av tandplack genom att bli missfärgad. Det betyder att du omedelbart kan se vilka områden som måste rengöras mer intensivt eller oftare med tandtråd.

Färgämnen finns i två versioner. Å ena sidan finns det varianten där alla rester är färgade blåaktiga och å andra sidan finns det medel som färgar färskare plack i en annan färg än de äldre resterna. Plackfärgerna finns i apotek eller apotek.

Ta bort plack

Plack kan endast tas bort med väl praktiserad munhygien. För att göra detta måste tänder, mellanrummet mellan tänderna och tungan rengöras dagligen.

En antibakteriell fluortandkräm är perfekt för att effektivt ta bort plack. Mellanrummen mellan tänderna bör rengöras från mat och andra bakterierester två gånger om dagen med hjälp av tandtråd eller en interdental borste. Eftersom bakterier ackumuleras och förökas på tungan särskilt lätt, bör du också borsta dem dagligen. Dessutom kan du använda ett antibakteriellt munvatten för att skölja ut mellanrummen mellan tänderna.

Huskurer som hjälper till att lossa plack

Först och främst bör det sägas att plack endast kan avlägsnas genom effektiv munhygien.

Med hjälp av olja från Melaleuca alternifolia kan du inte lossa befintlig tandplack, men det är bra att förhindra ny plack. Oljan kan döda bakterier även i små mängder. Allt du behöver göra är att blanda en eller två droppar med din tandkräm och borsta tänderna ordentligt.

Vi avråder från huskurer som bakpulver, ättika och citron. Placket tas bort, men tandemaljen angrips också, vilket inte kan återställas. En mycket mindre aggressiv och effektiv variant är att borsta med en tandborste och använda tandtråd.

När ska man ta bort plack från tandläkaren

Den mjuka placken behöver inte tas bort av en tandläkare. Först när placket förkalkas måste den avlägsnas av en läkare antingen manuellt, mekaniskt eller med ultraljud.

Skillnaden mellan plack och tandsten

Om plack inte avlägsnas hårdnar den och utvecklas till tandsten. Tandsten är en förkalkad form av plack och är därför inte så lätt att ta bort. Det är mycket riskabelt att ta bort tandsten själv med en tandstenborttagare eller tandsten. Icke-professionell användning kan leda inte bara till skador utan också till tandköttet. Fast tandsten bör därför alltid tas bort av en tandläkare. Under behandlingen avlägsnas förkalkningarna från tandytan och längs tandköttet.

För att undvika tandsten bör plack först och främst avlägsnas noggrant från tänderna och mellanrummen mellan tänderna.

Plack hos barn

Eftersom tandplack är något mycket naturligt sparas inte barn heller. Bildandet av plack främjas av sockerhaltiga livsmedel och drycker. Beläggningen på mjölktänder hårdnar efter några dagar och kan leda till karies snabbare än på vuxna tänder. Det är här färgläggningstabletter är särskilt användbara som ett lekfullt sätt att visa barn vilka områden som behöver bättre rengöring.

Tips för förebyggande

Det bästa sättet att undvika plackuppbyggnad är att borsta tänderna noggrant varje dag. Det är viktigt att också noggrant rengöra svåråtkomliga områden och utrymmen mellan tänderna.

Dessutom bör du kontrollera dina tänder minst en gång om året av en tandläkare och vid behov rengöra dem professionellt.

Här finns vi

Få rådgivning på en klinik nära dig

Experter inom tandvård, tandteknik och tandreglering följer din behandling. Med deras medicinska kunskap är du alltid i goda händer.

• DrSmile® Göteborg Berzeliigatan
  • DrSmile® Malmö Centralstation