Undermedveten tandgnissling på natten

Undermedveten tandgnissling medan du sover, även känt som sömnbruxism, kan förekomma i alla åldrar. I de flesta fall märker de drabbade inte ens att käkmusklerna är spända och att tänderna utövar stort tryck på varandra och gnuggas mot varandra. Om tandgnisslingen inte upptäcks och behandlas i ett tidigt skede kan det få hemska konsekvenser.

Upptäck tidigt om du gnisslar tänderna

De drabbade som gnisslar tänderna på natten känner smärta i munnen, käken och ansiktet på morgonen. Käkmusklerna och ansiktsmusklerna känns spända och hårda. Det talas också om ett gnisslande ljud så snart tänderna gnuggar mot varandra och ett knäckande ljud i käken.

Tuggytorna verkar väldigt släta, tandkanterna är ofta redan slipade och tänderna är känsligare för smärta. Man kan också se tandmärken på tungan och kinden.

Om dessa symtom stämmer in på dig, bör du träffa en tandläkare eller tandreglerare så snart som möjligt och låta dem undersöka om du gnisslar tänderna.

Tandgnissling hos barn

Det är vanligt att barn gnisslar tänderna både under dagen och på natten. Anledningen till detta är vanligtvis att de utforskar sina tänder med hjälp av gnidningsrörelser efter att deras molarer har vuxit ut eller att de gnuggar tänderna på grund av olämpligt sittande mjölktänder. Detta är vanligtvis ofarligt och kommer att avta med åren. Men om barnet även gnisslar sina permanenta tänder, bör träffa en tandläkare eller tandreglerare. De drabbade barnen uppmanas ofta att få en skenbehandling för att bland annat undvika huvudvärk, feljusterade tänder eller tandemalj- och tandslitage. En mycket mindre vanlig orsak kan vara psykisk oro. För att behandla dessa initieras terapeutiska förfaranden för barn.

Möjliga orsaker till undermedveten tandgnissling

Den vanligaste orsaken till gnissling av tänder är hög psykologisk stress i form av stress och ångest. Undermedvetet fungerar gnuggningen och trycket på tänderna som en slags stressavlastning.

Andra orsaker till att tänder slipas medan du sover kan inkludera:

• Överdriven konsumtion av alkohol, nikotin, koffein

• Behandlingar av vissa mediciner

• Feljusterade tänder, Tandgluggar

• Felaktiga fyllningar Kronor, broar eller implantat

• Fel kroppshållning

Vilka är konsekvenserna av att gnissla tänderna på natten?

Att gnissla tänderna kan få obehagliga konsekvenser. Käken är ansluten till örat, ryggen och nacken genom nerver och muskler. Således har käkspänningen en negativ effekt på andra delar av kroppen.

Men också emaljen, liksom tandens tuggytor påverkas av tandgnissling.

Öronvärk

När tänderna gnisslar på natten börjar käkmusklerna att krampa, vilket ibland innebär att de drabbade känner öronvärk när de vaknar och hör susande ljud eller tinnitus i öronen.

Rygg-, nack- och huvudvärk

En av de vanligaste konsekvenserna är spänningar i rygg, axlar, hals och nacke. De spända käkmusklerna är anslutna till musklerna i huvudet och nacken, som också är mycket spända eller översträckta. Till följd av detta känner de drabbade ryggont, nacksmärta och huvudvärk. Detta leder i sin tur till att hela kroppen blir spänd och att dålig hållning utvecklas.

Tandslitage och tandvärk

Tandgnissling leder till en nötning av tänderna, där både tandytorna och tandemaljen slits ner.

Tänderna slits ner så att de kan förkortas med flera millimeter. Tuggytorna poleras släta så att maten inte längre kan greppas tag om ordentligt och kan tuggas sönder.

Men tandemaljen slits också av, vilket resulterar i att tanden och nerverna exponeras och att tanden och tandköttet blir alltmer känsligt.

Behandlingsalternativ

Eftersom gnissling av tänder i sömnen oftast orsakas av stress, räcker det ibland för de drabbade att koppla av genom sjukgymnastik eller aktiviteter som promenader.

Om tandgnisslingen är resultatet av felmonterade kronor, fyllningar, broar eller proteser kan detta åtgärdas genom att dessa förnyas och slipas.

Bettskena

Man blir inte av med orsaken till att tänderna gnisslar med hjälp av en bettskena, men det kommer att förhindra gnisslingen medan du sover. Tänderna är skyddade från nötning, ytterligare skador på tänderna förhindras och käken avlastas.

Hur lång tid denna smärtfria behandling tar beror på hur hårt du gnisslar tänderna och den kan därför bara pågå några veckor eller några månader.

Kostnaderna för en bettskena kan vara upp till 5000 €. Som regel övertar de lagstadgade kostnaderna för material- och produktionskostnaderna för bettskenan årligen.

Låt tandläkare konsultera dig - i över 400 partnerkliniker globalt

Låt en tandläkare ge dig rådgivning. Boka ett kostnadsfritt informationsmöte på en DR SMILE-partnerklinik nära dig.