Blödande tandkött: vad ligger bakom det?

Blödande tandkött kan ha helt ofarliga orsaker. Det kan dock också indikera allvarligare sjukdomar i tandköttet eller tänderna. Vi klargör.

Zahnfleischbluten Zahnfleischentzündung

För kraftigt rengjord eller mer allvarlig?

Innehåller den utspottade tandkrämen blod efter tandborstningen eller blöder tandköttet plötsligt efter att du använt tandtråd? Det här är tecken på att tandköttet är inflammerat och irriterat. Lätt inflammation i tandköttet (gingivit) uppstår när bakterier samlas i munhålan. Efter att ha ätit bildar bakterierna plack. Om tänderna och mellanrummen mellan tänderna inte rengörs tillräckligt får placket fäste i form av tandsten, vilket i sin tur gör att bakterierna når tandköttet och får detta att bli inflammerat. Om tandköttsinflammation inte behandlas kan det leda till svår smärta eller till och med tandlossning.

Vilka är orsakerna till blödande tandkött?

Den vanligaste orsaken till plötsligt blödande tandkött är dålig munhygien. Om plack inte avlägsnas från och mellan tänderna bildas bakterier och orsakar inflammation i tandköttet. Men tandköttet försvagas också av akuta vitaminbrister och är därför mer benägna att inflammation. Inflammation i tandköttet kan förekomma hos vuxna i alla åldrar såväl som hos barn.

Blödande tandkött under graviditeten

På grund av den hormonella förändringen under graviditet karies, blödande tandkött och inflammation i tandköttet är vanligare. Hela kroppen och därmed också tandköttet försörjs med mer blod och vävnaden mjuknar också upp. Tandköttet blir därmed känsligare och mera mottagliga för bakterier och inflammationer. Blödande tandkött kan vara så farligt för gravida kvinnor därför att det obehandlat snabbt leder till djupa tandköttsfickor och parodontit. I värsta fall leder detta till tillbakadraget tandkött, fria tandhalsar eller tandförlust.

Blödande tandkött under klimakteriet

Under klimakteriet sjunker hormonnivåerna dramatiskt, vilket kan göra tandköttet mer känsligt och utsatt för svullnad. Detta gör det lättare för bakterier att bosätta sig i tandköttet och utlösa inflammation. Eftersom tandköttsinflammation är hormonell kallas det hormonell tandköttsinflammation.

Blödande tandkött och diabetes

Diabetiker är mycket känsliga för inflammation i tandköttet och därmed också för blödande tandkött. Anledningen till detta är att högt blodsocker främjar inflammation i tandköttet och försvagar immunsystemet. Dessutom innebär den ökade sockerhalten i saliv att bakterier kan ackumuleras och föröka sig lättare.