Friska tandkött är lika viktiga som friska tänder

Simin-Testimonial-smile-LP2

Glittrande vita och raka tänder står för hälsa och är idag mycket enkla och snabba att nå med den senaste tekniken. Tänderna bleks med vitblekningssatser i dina egna fyra väggar och krokiga tänder kan också enkelt korrigeras hemma med hjälp av osynliga tandskenor. Men bara vackra tänder räcker inte, för om tandköttet orsakar problem kan det bli mycket obehagligt. Mindre sjukdomar kan utvecklas till tandköttssjukdom, som inte bara orsakar smärta utan också kan försämra leende.

Vitt tandkött: vilken färg säger om hälsan

Tandköttets färg och dess struktur är en bra indikator på hälsan i munhålan. Det är därför det är viktigt att alltid hålla ett öga på båda så att du kan agera så snabbt som möjligt vid en förändring. Tandköttets struktur ska alltid vara fast och jämn, oavsett färg.

• Ljus till mörkrosa: friska och välskötta tandkött.

• Brun: Tandköttets naturliga färg för mörkare hud. Mycket solning kan också få tandköttet att bli brunt. Detta beror på ökat melanin.

• Tecken på inflammation eller infektion En tandläkare bör besökas här.

• Gul: tecken på tandköttsinflammation. Bättre munhygien kan ofta hjälpa. Gula sår kan å andra sidan vara ett tecken på en virusinfektion eller ett sår.

• Vit: Kan förekomma som ett resultat av en virusinfektion. Isolerade vita fläckar är också möjliga. En vit film, å andra sidan, är ofta resultatet av en svampinfektion. Båda fallen bör behandlas av en läkare. Vita fläckar efter blekning försvinner på egen hand.

• Grå: tecken på ett försvagat immunförsvar. Ofta relaterad till en bakteriell infektion och bör behandlas av en läkare.

• Svart: Kan uppstå till följd av tobaksbruk eller vissa mediciner. En läkare bör också vara involverad här.

Värk i tandköttet är obehagligt

Alla har antagligen haft ont i tandköttet någon gång. Anledningen till detta är alltid en inflammation i munhålan, som orsakas antingen av mekaniska stimuli som att borsta tänderna eller efter tandrengöring eller fyllning, eller en infektion med virus, bakterier eller svampar som abscesser eller en urinblåsa är utlösaren. för inflammation. Det drabbade området känns vanligtvis ömt, bränner eller är rött och svullet. Beroende på hur dåligt det är kan det orsaka ett obehagligt pulserande och blödande tandkött. Smärta i gommen är ofta förknippad med dålig andedräkt.

Svullet tandkött

Svullet tandkött är visserligen obehagligt men har vanligtvis ofarliga orsaker. Dessa bör dock korrigeras för att förhindra värre tandköttssjukdomar. Det svullna tandköttet är ofta rodnat och något lossat. Anledningen till detta är plackbakterier som ackumuleras i munnen. Om de stannar längre i munnen och inte avlägsnas genom regelbunden munhygien kan tandköttet svälla. Det kan vara tillräckligt att borsta tänderna i sådana fall och förhindra inflammation i tandbädden.

Tandläkarbehandlingar är en annan orsak till svullet tandkött. Det är helt normalt att tandköttet blir irriterat och svullet efter att man har dragit ur visdomständerna eller efter en rotkanalbehandling. Dessa symptom bör försvinna på egen hand efter några dagar. Annars bör du rådfråga din tandläkare igen.

Inflammation i tandköttet

Om tandköttet är rodnat och blödning uppstår när du borstar tänderna, är tandköttet inflammerat. Det inflammerade området är svullet och du kan uppleva ömhet. Vid allvarlig inflammation kan det också bildas pus, som dyker upp när trycket appliceras. Som med svullet tandkött är orsaken till inflammation i tandköttet ansamlingen av för många bakterier på grund av dålig munhygien. Bakterierna matas på matrester som innehåller socker och stärkelse och bildar en film på tandytan och vid övergången från tand till tandkött. I detta område kan bakterierna föröka sig särskilt bra och därmed orsaka inflammation. Det blir farligt när inflammationen når från tandköttet till tandbädden. Bakterierna kan angripa benen och komma in i blodet. Detta kallas parodontit. Denna tandköttssjukdom är irreversibel och den vanligaste orsaken till tandförlust i ålderdomen.

När tandköttet avtar

Tänderna verkar plötsligt längre och de är känsligare för smärta än vanligt? I det här fallet kan det handla om tillbakadraget tandkött. Detta händer ofta som ett resultat av den allvarligaste formen av tandköttssjukdom, det vill säga tandlossning. Benen och vävnaderna som omger tänderna skadas av inflammationen. Tandköttet drar sig tillbaka och tänderna kan vackla eller i värsta fall kan tänderna gå förlorade. Om tandköttet sjunker bör du definitivt träffa en tandläkare eftersom parodontit inte alltid är orsaken. Andra orsaker kan vara vitaminbrist, rökning, stress, medicinering eller ett försvagat immunförsvar.

Vad man ska göra med tandköttsproblem

Oavsett om de är svullna, känsliga för smärta eller inflammerade, om tandköttet inte är friskt kan det ofta bli mycket obehagligt. Men vad kan man göra för att lindra smärtan eller, ännu bättre, för att förhindra tandköttsproblem?

Kan huskurer hjälpa?

I själva verket kan huskurer ofta hjälpa till att minska obehag i tandköttet. Antiinflammatoriska medel, i synnerhet, lugnar inflammerade eller svullna tandkött och har positiva effekter.

• Kamomill: har en desinficerande och lugnande effekt. Upprepad sköljning med kamomillte lindrar symptomen på inflammation.

• Sage: Fungerar som kamomillte och kan användas som ett alternativ.

• Massage: En lätt massage med en tandborste stimulerar blodcirkulationen och främjar läkningsprocessen.

• Saltvatten: Sköljning med saltvatten bekämpar bakterietillväxt.

• Kokosolja: Att skölj eller massera de drabbade områdena med kokosnötolja vårdar munnens slemhinna.

• Eteriska oljor: kryddnejlika, olja från Melaleuca alternifolia eller pepparmyntsolja har en antiseptisk effekt och hjälper mot inflammation. På grund av dess styrka, använd dock utspätt som munvatten.

Salvor, geler och tandkräm

I händelse av inflammation i tandköttet eller avtagande tandkött bör du alltid tala med en tandläkare först. Vid behov kommer han eller hon att ordinera en gel eller salva eller rekommendera en viss tandkräm för att stärka tandköttet. Ofta är specialpasta för tandköttet lite starkare och tar bort fler plackbakterier än vanliga tandkrämer.

Korrekt rengöring av tandskenan är enkel

Att ta hand om tandköttet förhindrar tandköttssjukdomar ordentligt

Det finns inget hemligt tips för friska tänder och friska tandkött, för faktiskt vet var och en av oss exakt. En grundlig och framför allt daglig munhygien morgon och kväll är helt tillräcklig och kan bespara oss mycket smärta. Det är så enkelt och ändå försummar det tyvärr för ofta. Så här igen allt som inte bör saknas i din munvård:

• Korrekt tandborstning två gånger om dagen

• Användning av tandtråd

• Skölja med munvatten

• Rengör tungan med en tungborste

• Regelbundet byta tandrengöringsprodukter

• Tandmedicinsk profylax med professionell tandrengöring 1–2 gånger om året

Så här stärker du tandköttet

En hälsosam och balanserad kost och god munhygien är helt avgörande för ett friskt och starkt tandkött. Bakterier kan föröka sig snabbt, särskilt när du gillar mat som innehåller socker eller stärkelse. För att stärka tandköttet är det viktigt att hålla bakterierna i munnen i rätt kontroll och att motverka bildandet av plack. På detta sätt förhindrar du inte bara tandköttsproblem utan också karies. Om du trots det får milt obehag kan huskurer snabbt hjälpa till att läka tandköttet. Om symptomen förvärras bör du inte tveka och boka tid hos tandläkaren.

Återuppbygga tandköttet

När tandköttet är borta växer det inte längre naturligt. Då hjälper tyvärr inte längre en hälsosam kost eller användning av huskurer. Tillbakadraget tandkött är irreversibelt och kan endast byggas upp igen med tandmedicinska behandlingar. I ett sådant fall utförs först behandling mot tandlossning för att stoppa patientens besvär. Om tandköttet är mycket tillbakadraget kan en tandköttstransplantation för att bygga upp tandköttet övervägas.