Visdomständer: operation, kostnader, smärta och symptom

Visdomständer

Visdomständerna – om och om igen hör man de vildaste skräckhistorierna om att dra ut visdomständerna, historier om att bli sövd eller om smärtan efter operationen. Men vad är egentligen sant om myterna som cirkulerar kring visdomständer? Vi förtydligar och ger dig alla relevanta fakta och information som du bör veta om dina visdomständer.

Gör ett test - se om tandreglering passar dig

Vad är visdomständer?

Visdomständer är de åttonde tänderna i över- och underkäken. Tidigt i historien var visdomständer ett effektivt verktyg för att mala ner grov mat. Numera har visdomständer ingen direkt uppgift, eftersom de inte längre tränas i cirka 20 % av befolkningen. Därför har inte alla heller visdomständer. Visdomständerna tappade också sitt ursprungliga ändamål på grund av människors förändrade matvanor. Har man dom, kan de dock fungera som användbara tuggverktyg. Visdomständer träder ofta fram mellan 16-och 25-årsåldern.

Hur märker du att visdomständerna är på väg?

Forskning kring människans evolution har visat att våra förfäder hade en mycket större käke än människor har idag. När käken minskar har visdomständerna mindre utrymme, varför de i många fall växer på fel plats eller i fel vinkel. När en visdomstand är på väg ut upplever många en känsla av tryck på ben och tandkött. Men också andra symptom som exempelvis feber.

Andra typiska symptom är rodnad, svullnad och svårigheter att svälja eller öppna munnen, vilket ofta gör det smärtsamt att äta. I värsta fall, om visdomständerna växer innåt, kan allvarliga infektioner uppstå, vilka sedan uttrycks som smärta i käken, nacken och halsen. Men huvudvärk är också en vanlig bieffekt av inflammerade visdomständer. Om smärtan strålar ut i huvudet kan det ibland bero på att visdomständerna träffar bihålorna när de växer och därmed utövar tryck på huvudet. Värkande visdomständer kan också leda till svullnad i lymfkörtlarna och ansiktet, vilket gör operation oundviklig.

Varför måste du dra ut visdomständer?

Cirka 85 % av alla visdomständer måste opereras ut. De vanligaste orsakerna till att visdomständer behöver dras är obehag, smärta och inflammation.. Smärta på grund av visdomstanden är ofta ett resultat av brist på utrymme i käken. Ibland är det nödvändigt att dra ut visdomständerna om det finns en risk att befintliga tänder skadas av trycket från visdomständerna. Karies kan också vara en anledning till att man tar bort visdomständer. På grund av tändernas läge långt bak är de svåra att nå vid tandborstning, vilket innebär att allvarlig karies kan ackumuleras. Visdomständer måste också dras ut om det finns dold inflammation orsakad av bakterier, såsom under slemhinnan. Om visdomständerna måste dras på grund av en inflammation är det viktigt att vänta på att tandköttet läker först för att undvika kraftig blödning eller nedsatt sårläkning efter visdomstandoperationen.

Visdomstandsoperation

Visdomstandsoperationer sker antingen hos en tandläkare eller utförs av en oral och maxillofacialkirurg. Beroende på antalet visdomständer som ska dras ut tar behandlingen cirka 20 till 60 minuter. Patienter kan välja att dra visdomständerna på bara ena sidan eller alla fyra visdomständerna. Ensidig visdomskirurgi erbjuder fördelen att patienter kan äta efter operationen, men ett ny operation behöver då bokas in någr kirurgiskt möte är nödvändigt efter några veckor för att ta bort de återstående tänderna.

Efter nedsövningen börjar visdomstandsoperationen. Man gör en åtskillnad mellan två behandlingsprocesser. Om visdomständerna exponerats och är till stor del eller helt perforerade drar tandläkaren helt enkelt ut dem med en tång. Vid svårare visdomstandsoperationer, där tänderna förskjuts eller har en ovanlig form, delas de upp och avlägsnas gradvis. För att göra detta skär läkaren tandköttet över visdomstanden och lossar dem från benet. Efter behandlingen sys såren ihop. Efter cirka sju till tio dagar dras stygnen vid ett nytt möte.

Visdomstandsbedövning – allmänbedövning eller lokalbedövning?

Vid en visdomstandsoperation sätts patienten i narkos. Man gör en åtskillnad mellan lokalbedövning och allmänbedövning. Om narkosen fungerar korrekt är visdomstandsoperationer vanligtvis smärtfria. Proceduren kan dock upplevas obehaglig, särskilt när man drar i tänderna. Ljuden från instrumenten eller läkarens rörelser kan också upplevas som obehagliga. Det kan vara tillrådligt att be läkaren att förklara varje steg för att du ska känna dig så trygg som möjligt.

Vilken form av narkos den ansvariga läkaren slutligen bestämmer sig för beror på det enskilda patientfallet. För patienter som känner oro väljs oftast visdomstandsoperation under full narkos. Detta tar vanligtvis lika länge som en visdomstandsoperation under lokalbedövning – 20 till 60 minuter. Eftersom full anestesi är mycket stressande för kroppen och kan orsaka biverkningar som huvudvärk, illamående och sömnighet efter operationen rekommenderas dessa endast i undantagsfall. Allmänbedövning är inte heller lämplig för patienter med dålig hälsa, eftersom riskerna är särskilt höga.

X-ray

Efter visdomstandsoperationen – detta måste tas med i beräkningen

Om visdomständerna har dragits ut finns det några saker att tänka på efter behandlingen: Till att börja med bör du avstå från att röka och dricka varma drycker, kaffe eller alkohol, eftersom dessa kan störa sårläkningen. Det rekommenderas också att ta det lugnt de första dagarna efter visdomens operation och att avstå från ansträngning som sport. Detta förhindrar oönskad blödning och främjar bildandet av ny benmassa i det nya såret. Att sova på en höjd rekommenderas också. När man borstar tänderna efter visdomstandsoperationen är det viktigt att använda en mjuk tandborste.

Hur länge ska du avstå från att äta efter en visdomstandsoperation?

Vanligtvis kan du äta efter en visdom tandoperation så snart du känner dig redo. Du bör dock bara inta mjuk mat (purémat, babymat, soppor etc.) och vatten de första dagarna efter behandlingen. Grövre livsmedel rekommenderas inte eftersom de kan orsaka matrester att ackumuleras i såret och öka risken för infektion. Mejeriprodukter bör också undvikas i ungefär en vecka efter visdomens operation. Mjölksyrabakterierna som de innehåller främjar också inflammation och stör sårläkning. Dessutom kan intag av mejeriprodukter efter att visdomständerna har tagits bort påverka antibiotikans verkan.

Hur länge varar smärtan efter en operation av visdomständer?

Smärta efter en operation av visdomständer är vanligt, men inte hos alla patienter. Beroende på ingreppets omfattning kan det efter en behandling mycket väl förekomma tandvärk eller halsont. Svullnad i kinden är också normalt. Kylning med en kylplatta eller en fuktig trasa kan hjälpa. Smärtstillande medel som ibuprofen eller paracetamol kan tas för att lindra eventuell smärta under de första dagarna efter visdomstandens operation. Vilken smärtstillande medel i slutändan kommer att tas för att lindra smärtan bör alltid förtydligas i förväg med den behandlande läkaren. Detta undviker eventuell sekundär blödning på grund av fel medicinering.

Hur länge är du sjukskrivning efter en visdomstandsoperation?

Hur länge du kommer att vara sjukskriven efter visdomens operation beror på flera faktorer. Å ena sidan beror sjukledigheten på antalet tänder som extraheras. Läkningsprocessen och den valda kirurgiska metoden kan också påverka antalet dagar. Icke desto mindre ges patienterna i genomsnitt 3–5 dagar för att återhämta sig efter visdomens operation. Behandlingstillfället läggs ofta också 2 till 3 dagar före helgen så att helgen kan användas för full återhämtning.

Extrahera visdomständer – kostnad

Kostnaderna för att dra visdomständerna täcks av den lagstadgade sjukförsäkringen. Ytterligare kostnader, till exempel vid en visdomstandoperation under narkos, bärs vanligtvis av patienten. Kostnaden för att ta bort visdomständerna under narkos är cirka 1000 kr till 2000 kr, beroende på läkare. Undantag är till exempel Ångestpatientersom kan förvänta sig att få ersättning för generell anestesi genom att uppvisa ett intyg från en specialist inom psykiatri eller psykoterapeutisk medicin.

För privatförsäkrade och patienter med tilläggsförsäkring är det lämpligt att fråga den berörda sjukförsäkringen eller försäkringsbolaget vilka kostnader som täcks för en visdomstandsoperation under allmänbedövning. Kostnadsantagandet varierar beroende på tariffen.