Tandhälsa

Frau beim Zahnarzt Zahngesundheit

Rätt munhygien är helt avgörande för friska och vackra tänder. Daglig tandvård, regelbundna besök hos tandläkaren för profylax och en hälsosam kost behövs för att hålla dina tänder friska. Endast med rätt munhygien kan du undvika obehagliga och smärtsamma konsekvenser som karies, tandsten och parodontit.

Varför är tandhälsan så viktig?

Bra munhygien påverkar hälsan hos hela kroppen. Om skadliga bakterier inte avlägsnas från munfloran kommer de in i blodomloppet och främjar sjukdom.

Om den orala floran inte sköts ordentligt samlas bakterierna i form av Plack på tänderna. Tandbeläggningen kan tas bort genom att borsta tänderna och rengöra utrymmena mellan tänderna. Men om munhygienen är otillräcklig kommer beläggningen att sätta sig fast och tandsten utvecklas. Du kan sedan ta bort detta själv. Vid en professionell tandrengöring tas tandsten vid tandköttskanten och i utrymmena mellan tänderna bort med lämpliga instrument. Dessutom blir tänderna polerade, vilket gör det svårt för nya bakterier att vidhäfta, och fluoriserade för att skydda tänderna från karies.

Vad kan en trasig tand utlösa?

Individuella sjuka tänder kan påverka hela kroppen negativt. Om sjukdomar som karies eller parodontit inte behandlas omedelbart finns en risk att bakterierna sprids i hela kroppen. I värsta fall har detta som konsekvens att t.ex. hjärt-kärlsjukdomar, andningssjukdomar eller diabetes främjas.

Förhindra och lindra tandvärk

Tandvärk kan utlösas av en mängd olika orsaker. Bra munhygien kan dock förebygga smärta. Det är viktigt att du använder rätt tandborste och tandkräm och att du inte bara rengör tänderna utan också mellanrummen mellan tänderna. Var också uppmärksam på din kost: Mycket fibrer och näringsmedel med låg syra- och sockerhalt är det som gäller.

Om du har tandvärk rekommenderar vi dig alltid att besöka en tandläkare. Självbehandling bör endast tillämpas som första hjälpen. Eftersom smärtbehandlingen helt beror på orsaken till smärtan.

Förebygga och behandla parodontit

Parodontit är ofta resultatet av inflammation i tandköttet, vilket orsakas av en ansamling av bakteriell beläggning. Bakterierna angriper därvid tandköttet och käkbenet så att tanden inte längre har ett säkert fäste och i värsta fall faller ut. De vanligaste orsakerna till parodontit är otillräcklig munhygien eller genetiska förutsättningar. För att kunna känna igen och behandla parodontit i ett tidigt skede, bör du göra ordentligt profylaktiska besök hos tandläkaren.

Blödande tandkött

Om tandköttet blöder är detta ofta ett tecken på tandköttets inflammation (tandköttsinflammation). Orsaken till blödande tandkött är bakterier som samlas och stelnar i munhålan. Om tandytorna och utrymmena inte rengörs tillräckligt stelnar placket och tandsten skapas. Även om det är obehagligt att borsta irriterat tandkött är det det enda sättet att stoppa blödande tandkött.

Tandhälsa och kost

People--woman-smiling-fruits-oranges___800x534_all_49__

Rätt munhygien är inte den enda nyckeln till att främja tandhygienen – kosten spelar också en viktig roll. Syra- och sockerhaltiga livsmedel bör undvikas så långt som möjligt, men livsmedel som innehåller fiber har å andra sidan en särskilt positiv effekt på tänderna. Rå mat och fullkornsprodukter måste tuggas under lång tid, vilket främjar självrening och producerar saliv. Saliv kan neutralisera syror och de från tandemaljen utlösta mineralerna. Mjölk och mjölkprodukter innehåller kalcium, som är ansvarigt för att bygga och underhålla tänderna.

Tänder under graviditeten

Speciellt under en graviditet är intensiv munhygien viktig. Eftersom hormonella förändringar under graviditeten också påverkar tandköttet. Det levereras med mer blod och är därför mjukare. Bakterier kan fästa sig lättare, vilket kan leda till blödande tandkött och inflammation.

Graviditet kan också leda till en ökad risk för karies. Förändrade matvanor, särskilt sockerhaltiga livsmedel, bidrar till att kariesbakterier ackumuleras och förökas.

Tandemaljen kan också angripas allvarligt under graviditeten. Eftersom många gravida kvinnor lider av illamående och kräkningar, kommer magsyran på tänderna. Det är därför lämpligt att skölja munnen med munvatten.

Tandhälsa hos barn

För att spara barn den smärtsamma upplevelsen av karies bör de användas för att borsta tänderna så tidigt som möjligt och de bör lära sig att njuta av det. Mjölktänder bör skötas lika noga som vuxentänderna. Om en mjölktand påverkas av karies överförs sjukdomen direkt till den andra vuxentanden. För att skydda och stärka mjölktänderna rekommenderar tandläkare att använda en mjuk tandborste och tandkräm som innehåller fluor.

Huvudvärk och tänder

Tandvärk och dysfunktion hos tuggorganet kan definitivt huvudvärk orsak. För att ta reda på om huvudvärk eller migrän orsakas av dina tänder eller nedsatt tuggorgan, bör du besöka en tandläkare och låta utföra en funktionell analys. Behandlingsåtgärder kan sedan härledas från analysen.

Regelbundna besök hos tandläkaren

God tandhälsa kräver regelbundna kontroller hos en tandläkare. Sjukdomar i tänderna och munhålan känns igen i ett tidigt skede och kan behandlas i god tid. När du besöker tandläkaren kommer du dessutom få värdefulla tips om din munhygien och du kommer bli uppmärksammat på områden som du bör ägna ännu mer uppmärksamhet vid tandborstningen.