Friska tänder under graviditeten

Många kvinnor kämpar med dåliga tänder under graviditeten. Under denna tid är de särskilt utsatta för tandproblem, varför intensiv munhygien är angelägen.

Simin-Testimonial-smile-LP2

Varför blir tänderna ofta värre under graviditeten?

Den främsta anledningen till sämre tänder under graviditeten är förändringen av hormoner i kroppen. Den ökade frisättningen av progesteron orsakar en förändring i oral flora. Tandköttet får mer blod och är därför känsligare. Resultatet är blödande tandkött och inflammation i tandköttet. Men salivets surhet förändras och kan skada tänderna. PH-nivån är surare än normalt under graviditeten. Om du också äter mycket söta eller sura livsmedel ökar syrabelastningen, vilket kan angripa tandemaljen eller leda till karies. Graviditetsrelaterade förändringar som ofta kräkningar kan också skada tänderna.

Tandkomplikationer under graviditet

Den hormonella omställningen har en enorm påverkan på kvinnors tandhälsa och kan leda till många problem såsom missfärgning av tänderna eller ruttna tänder om munhygienen är dålig. Gravida kvinnor är särskilt mottagliga för följande tandsjukdomar.

Förlora tänder

"Varje barn kostar sin mor en tand" varje gravid kvinna har hört detta ordstäv tidigare. Men tandförlust under graviditeten är inte normalt och modern tandvård kan förhindra det. Ändå, på grund av det mer känsliga och mjukare tandköttet, kan det uppstå inflammation i tandköttet och tandköttsfickor bildas. Bakterier har lättare att dölja och kan föröka sig snabbare. Resultatet: tänderna lossnar och faller i värsta fall till och med ut.

Tänderna går sönder

Om tandemaljen är skadad är tanden instabil och mer benägen att gå sönder. I synnerhet kan syrahaltiga livsmedel och det ökade pH-värdet under graviditeten främja upplösningen av tandemaljen. Om en tand går sönder under graviditeten kan den behandlas snabbt hos tandläkaren utan anestesi eller röntgen.

Tänder är känsliga

Förutom tandköttet är även tänderna känsligare på grund av hormonella förändringar i kroppen. Den ökade blodcirkulationen säkerställer ökat blodflöde, vilket kan leda till tänder som är känsliga för värme och kyla.

Karies: Symptome, Stadien, Anwendung und Vorbeugung

Hur kan dåliga tänder förhindras under graviditeten?

En intensiv munhygien är helt avgörande under graviditeten. Genom att regelbundet borsta tänderna två gånger om dagen och använda tandtråd eller interdentala borstar har bakterier ingen chans att orsaka en tandsjukdom. Tandemaljen kan också förstärkas med en fluorhaltig tandkräm och munvatten.

Om du känner dig illamående när du borstar tänderna bör du åtminstone skölja munnen kraftigt en gång med munvatten och sedan borsta upp den senare. För att skydda tandemaljen är det viktigt att skölja munnen med munvatten efter kräkning eller förtäring av syrahaltiga livsmedel eller drycker. Du bör dock vänta en halvtimme innan du borstar tänderna, eftersom det fortfarande finns för mycket syra i munnen.

För att förhindra tandköttsinflammation kan mild massage med fingret eller en mjuk tandborste hjälpa till. Om det finns inflammation eller blödande tandkött, har kamomill och salvia te en lugnande och desinficerande effekt.

Förutom grundlig munhygien och regelbundna besök hos tandläkaren kan en hälsosam kost med låg sockerhalt förhindra tandsjukdomar under graviditeten.

MER OM MUNHYGIEN

Besök hos tandläkaren under graviditeten

Om tandvärk eller andra tandproblem uppstår under graviditeten, bör en tandläkare alltid konsulteras så snart som möjligt. Det är viktigt att informera läkaren om graviditeten så att han kan hitta rätt lösning. Om möjligt bör större operationer utföras efter graviditet. Tandutdragning bör också göras endast i brådskande fall, eftersom detta kräver en röntgen, vilket också bör undvikas.

I grund och botten rekommenderas minst två besök hos tandläkaren under graviditet och professionell tandrengöring för att undvika eventuella komplikationer. Om en graviditet planeras är det viktigt att gå till en kontroll i förväg för att behandla befintliga tandsjukdomar i förväg.

Är fyllningar tillåtna under graviditeten?

Fyllningar är tillåtna under graviditeten och behövs omedelbart vid karies, eftersom en infektion snabbt kan spridas. För tandbehandlingen görs emellertid ingen amalgamfyllning under denna tid utan plast används. En narkosinjektion är möjlig lokalt, men det är inte alltid säkert för barnet. En kariesbehandling bör fortfarande utföras så snart som möjligt för att förhindra sämre konsekvenser.

Mer om karies

Är det tillåtet att röntgentänder under graviditeten?

Tänderna kan också röntgas under graviditeten. För att minimera strålningsexponering sätts ett blyförkläde och blyskydd för sköldkörteln på. Röntgenstrålning bör emellertid endast tas om det finns en tandläkarmod och bilderna är akut nödvändiga. De bör undvikas helt under graviditetens första trimester.