Tandköttskorrigering för ett perfekt leende

Sidan är bara för information. DrSmile erbjuder inte denna behandling (än).

Ett vackert leende skapas främst av vackra, raka och vita tänder. Tandköttets hälsa och förhållandet mellan vitt (tänder) och rött (tandkött) spelar dock också en avgörande roll när det gäller ett perfekt estetiskt leende.

Vad är en tandköttskorrigering?

Tandköttskorrigering är ett kirurgiskt ingrepp på tandköttet, även känt som gingiva. Missbildningar som blottade tandhalsar, överskott av eller ojämnt tandkött kan korrigeras. Om tandköttet avtar på grund av dålig munhygien är sådan behandling medicinskt nödvändig, eftersom blottade tandhalsar kan leda till smärta och begränsningar när man äter. Om det finns för mycket tandkött försämras ofta tändernas estetik.

Gummy Smile eller tandköttsleende

Ett ofta förekommande fall av estetisk tandköttskorrigering är det så kallade tandköttsleendet. Här störs förhållandet mellan tänder och tandkött. Följaktligen, när man skrattar, visas betydligt fler tandkött, vilket gör att vissa patienter känner sig mycket obekväma. Överflödigt tandkött gör att tänderna ser mindre ut och därmed personens utseende mer barnsligt.

För att uppnå det perfekta resultatet kan Veneers också användas efter att ha tagit bort överflödigt tandkött för att visuellt förstora tänderna. Detta skapar ett harmoniskt rött-vitt förhållande.

Avstånd med lasern

Gummy Smile Zahnfleischlächeln Zahnfleischkorrektur mit Laser

Beroende på typ av ingrepp finns det olika behandlingsmetoder. För estetiska korrigeringar som att räta tandköttets naturliga sträckning eller ett Gummy Smile avlägsnas överflödig vävnad mycket försiktigt och smärtfritt med hjälp av en laser. Det är ett minimalt invasivt förfarande med stor verkan på leendet och i slutändan på patientens självförtroende.

Smärta

Tandköttskorrigeringen sker polikliniskt och under lokalbedövning, varför det inte finns någon smärta under behandlingen. Förfarandet är en av de säkraste inom estetisk kirurgi, så risken för komplikationer är mycket låg. Efter behandlingen kan det finnas lätta svullnader och smärta, men dessa varar bara några dagar. I sällsynta fall kan sårläkningsstörningar eller infektioner förekomma, men dessa kan förhindras genom korrekt hygien.

Kostnader

Kostnaden för en tandköttskorrigering beror på olika faktorer, såsom typ och omfattning, liksom den behandlande läkaren och platsen. Så vi kan bara nämna prisutvecklingen. En tandköttsåtergång, dvs. en vävnadstransplantation vid blottade tandhalsar, börjar vid 3000 EUR – medan avlägsnande av överflödigt tandkött och uträtning av tandköttet börjar på 3500 EUR.

Kostnaderna måste vanligtvis bäras av dig själv, eftersom ingripandet inte utgör en sjukförsäkringsförmån.

Bra före och efter effekt

Resultatet av detta enkla, minimalt invasiva förfarande är enormt. Det förändrar tändernas utseende och gör patientens leende perfekt. Till och med mindre korrigeringar av bara en tand vid ojämnt tandförlopp har stor effekt och säkerställer en harmonisk tandform.

Jämna tänder med DR SMILE

DR SMILE erbjuder transparenta tandskenor för tandkorrigering. Den senaste generationens tandskenor är en ortodontisk behandling som flyttar tänderna till önskad plats på bara 4–9 månader. Tandskenor kan behandla felställningar och bettfel.

Efter en kostnadsfri konsultation hos DR SMILES partnerpraktik skapar våra experter en speciell datorgenererad behandlingsplan som visar exakt hur dina tänder ska flyttas.

När du godkänt din personliga plan skapas skenorna speciellt för dig och skickas hem till dig. Hela behandlingen kontrolleras via en app av DR SMILEs partnertandläkare. DR SMILEär ett snabbt och säkert sätt att få ett självsäkert leende.