Vad kan man göra mot känsliga tänder?

Det uppskattas att var fjärde vuxen i Sverige lider av känsliga tänder. Oavsett om du njuter av kalla eller varma måltider och drycker eller borstar tänderna – orsakerna till smärtsamma tänder är många. Vi ger dig tips om vad du kan göra åt det. Om du lider av extremt känsliga tänder, bör du definitivt besöka din tandläkare.

Kieferschmerzen Kieferverspannung Zahnschmerzen

Orsaker till känsliga tänder

Tänder som är känsliga för smärta (tandkänslighet) är särskilt känsliga för kalla och söta livsmedel. När du frågar dig själv varför dina tänder är så känsliga är svaret vanligtvis: På grund av blottade tandhalsar. Vanligtvis täcks tandens hals av skyddande tandkött. Men när tandköttet drar sig tillbaka eller är inflammerat kan tänderna plötsligt reagera känsligt. Till skillnad från tandkronor och rotkanaler täcks inte tandhalsarna eller bara mycket lite av tandemaljen, så att yttre stimuli når tandnerven direkt. Resultatet: En blixtrande smärta som är extremt obehaglig.

Det finns också andra utlösare för känsliga tänder. Exempel på detta är konsumtion av alkohol, graviditet eller blekning.

Känslighet för varmt och kallt

Orsaken till de ibland väldigt våldsamma smärtsmärtorna när du njuter av kalla, varma, söta eller sura livsmedel är blottade tandhalsar. Eftersom det skyddande skiktet saknas i detta område av tanden kan huvudsakligen termiska och osmotiska stimuli verka direkt på nervprocesserna. Detta är anledningen till att tänderna är känsliga för kyla och reagerar på värme. Tänder som är känsliga för kyla bör undersökas i din tandläkarmottagning så att en försämring av tandhälsan kan motverkas.

Känsliga tänder på grund av graviditet

Sensibilisering av tänder och tandkött kan också förekomma under graviditeten. Anledningarna till smärtsamma tänder under graviditeten är:

• Hormoner: Under graviditeten genomgår kroppen en stor hormonell förändring, vilket kan leda till känsliga tänder.

• Ökad blodcirkulation: För att ta hand om barnet ökar blodcirkulationen i kroppen. Detta kan dock också svälla tandköttet och utlösa känslighet.

• Tandköttssjukdom: Gravida kvinnor är mer benägna att drabbas av ömt och smittat tandkött, vilket också gör tänderna mer känsliga. Varning: tandköttssjukdom kan till och med orsaka att för tidigt arbete börjar!

Tandhaelsa: graviditet

Känsliga tänder efter tandrengöring

Särskilt personer med känsliga tänder kan uppleva smärta efter tandbehandlingar eller professionell tandrengöring. En anledning till detta är att tandsten fungerar som ett skyddande lager. Om den avlägsnas kan tändernas halsar exponeras och är därför mer irriterade. Även om tandrengöringen utfördes ganska grovt kan smärta uppstå i flera tänder.

Men senast efter tre dagar ska smärtan vara borta. Om detta inte är fallet, kontakta din tandläkare.

Känsliga tänder efter blekning

Anledningen till smärta efter blekning (tandblekning) är "vitare", väteperoxid. Detta är samma ämne som bleker håret. Ju högre koncentrationen av peroxid i blekmedlet är, desto mer aggressiv blir tandblekningen. Tandvärk uppträder ofta i den tidiga blekningsfasen när väteperoxiden tränger igenom tandemaljen. Inte bara framtänderna utan alla andra tänder kan påverkas av smärtan.

Vanligtvis avtar smärtan efter cirka 3 dagar. Om du får svår smärta efter blekningen eller om smärtan varar längre är det viktigt att du konsulterar din tandläkare.

Känsliga tänder på grund av vitaminbrist

Tandvärk kan också hänföras till vitaminbrist. Vitaminer är viktiga för hela kroppen, inklusive vår tand- och munhälsa. Om det inte finns tillräckligt med vitaminintag kan ämnesomsättningen störas. Detta i sin tur gör tänderna spröda, ökar risken för karies och försvagar tandköttet. Detta kan leda till svullnad och rodnad men också till tandköttsvärk. Speciellt D-vitamin spelar en viktig roll när det gäller tandhälsa.

Känsliga tänder efter alkohol

Du kanske vet: du unnar dig en utsökt cocktail och plötsligt gör tänderna ont? Tandvärk från alkohol är inte ovanligt, skälen till detta är följande:

• Vanligtvis finns det ett pH-värde på cirka 7 i munhålan. Etanol, huvudkomponenten i alkohol, har ett pH på 5 och är därför surt. Detta angriper tandens skyddande lager och försvagar tanden.

• Många alkoholhaltiga drycker innehåller också mycket socker. Detta är ett verkligt paradis för bakterierna i munhålan. Dessa matar på socker och utsöndrar syror efter matsmältningen, som också angriper våra tänder. Resultatet: tandvärk efter konsumtion av alkohol.

Detta kan du göra mot känsliga tänder

Känsliga tänder är inte alltid en anledning att omedelbart besöka en tandläkare. Detta är dock tillrådligt vid exempelvis blottade tandhalsar och svår smärta. Vad kan du göra själv mot känsliga tänder? Vi har några tips för dig.

Tandkräm och munvatten

Ju hårdare och oftare tänderna borstas, desto bättre? Fel! Eftersom detta kan angripa tandemaljen, vilket i sin tur gör tänderna mer känsliga. Istället bör du använda en tandborste med mjuka borst – vare sig manuell eller elektrisk tandborste – och rengör tänderna försiktigt.

Användning av specialtandkräm och munvatten rekommenderas också vid smärtkänsliga tänder. Tandkräm och munvatten för känsliga tänder innehåller speciella ingredienser som lugnar nervändarna och gör dem mindre känsliga. Dessutom kan tandemaljen stärkas av fluoriden som den innehåller.

MER OM MUNHYGIEN

Huskurer

Huskurer för känsliga tänder är särskilt effektiva för akut smärtlindring. Följande huskurer rekommenderas för tänder som är känsliga för smärta:

• Kryddnejlika: Eugenolen i den torkade blomknoppen verkar desinfekterande, antiinflammatorisk och har en bedövande effekt. För snabb smärtlindring, placera kryddnejlika på den drabbade tanden och bita på den. På detta sätt kan verkan utvecklas.

• Olja av Melaleuca alternifolia: tappa försiktigt det smärtsamma området med en bomullspinne. Olja av Melaleuca alternifolia har en antiinflammatorisk verkan och är därför en idealisk huskur för känsliga tänder.

• Salvia och kamomillte: Efter kylning, dra teinfusionen fram och tillbaka mellan tänderna. Ingredienserna har en lugnande effekt på tänderna.

• Undvik syrahaltiga livsmedel: Söt och sur mat kan irritera tänderna. Om du äter frukt är det bäst att göra det med lite yoghurt. Det kalcium som det innehåller förhindrar att syran angriper tandemaljen.

• Mindre rökning: Nikotinet i cigaretter begränsar blodflödet till tandköttet och gör dem mer utsatta för inflammation.

Låta försegla tänderna

En annan möjlighet är försegling av smärtkänsliga tänder. Som en del av professionell tandrengöring appliceras en speciell fluorlack som lindas runt tandens öppna hals som ett skyddande lager. De känsliga tandhalsarna är därför bättre skyddade och kyla eller värme orsakar inte längre blixtrande smärta.

HJÄLP VID TANDVÄRK