Osynliga tandställningar och smärta

4-9 MÅNADER

FRÅN

425 KR/MÅN*

Tandskensbehandlingar är särskilt populärt som tandkorrigering för vuxna. Ändå är många rädda för att tandskenan ska orsaka smärta - som är fallet med fasta tandställningar. Då kan vi glädja dig och berätta att transparenta tandskenor vanligtvis är smärtfria. Det finns dock vissa risker då tandskenor kan orsaka smärta. Vi förklarar vilka för dig.

Fasta tandställningar: smärtan är ofta outhärdlig

De som haft fasta tandställningar som barn eller tonåring kan säkert relatera till den starka smärtan och skav som uppstod efter att en ny tråd satts in. Smärtan uppstår vid tuggning men också vid minsta kontakt med tänderna. Smärtan kan pågå i flera dagar och upplevs av de drabbade som mycket obekväm. Även med lösa tandställningar kan en viss smärta uppstå i början av behandlingen.

Tandskensbehandling: smärta är mycket sällsynt

Till skillnad från fasta tandställningar är smärta sällsynt när man använder aligners (dvs tandskenor). Vad som är normalt är emellertid en liten känsla av tryck efter insättning av nya tandskenor. Känslan är annorlunda från person till person, men försvinner vanligtvis efter några timmar. Känslan av tryck uppstår eftersom dina tänder flyttas en liten bit med varje ny skena.

Tips: Använd alltid de nya tandskenorna innan du går och lägger dig, då försvinner känslan av tryck ofta till morgonen.

Förutom känslan av tryck kan alignern också i sällsynta fall orsaka svår smärta. Ta detta på allvar och kontakta oss omedelbart!

Smärta som inte är normalt med aligners:

• Tänderna känns bedövade eller extremt känsliga

• Missfärgning av tänderna

• Kraftig blödning i 2 till 3 dagar

• Öppna sår i tandköttet när alignern skär i tandköttet

• Tänderna är extremt flexibla (som mjölktänder)

Anledningar till varför aligners kan vara smärtsamma

Smärta från alignern kan uppstå i käken, särskilt i början av behandlingen. Anledningen till detta är att din käkmuskulatur måste vänja sig vid en främmande kropp först. De andra mjuka vävnaderna i munnen kan också initialt irriteras av skenorna och börja göra ont. Kindernas insida, tandköttet, muntaket och tungans spets kan påverkas. En annan orsak till irritation är för skarpa kanter på dina aligner. Ibland kan detta medföra lätt blödande tandkött.

Vad ska jag göra om den onsynliga tandställningen gör ont?

Om smärta utlöses av den osynliga tandskenan måste det först undersökas ifall det är en "normal" smärta (t.ex. Känsla av tryck efter att du har satt in nya aligners) eller om smärtan är onormal och kan skada din tandhälsa, (t.ex. domnade tänder eller kraftig blödning). Känslan av tryck och käksmärta bör vanligtvis förbättras efter kort tid. Om dina aligners är mycket smärtsamma, tveka inte att kontakta oss.

Om alltför skarpa kanter irriterar munhålan kan du i nödfall fila dem lite rundare med filen som skickas med. Men var försiktig: minska inte materialet, annars kan trycket på tänderna gå förlorat!

Patientens upplevelse av smärta

Smärta av aligners är mycket ovanligt. Majoriteten av våra patienter är nöjda med tandskenorna och skulle rekommendera DR SMILE till nära och kära. Bland annat för att hela behandlingen och framstegen övervakas ständigt av våra experter. Du är i ständig kontakt med dem via DR SMILE-appen och kan rapportera om du upplever något som obehagligt omedelbart.

Låt tandläkare konsultera dig - i över 400 partnerkliniker globalt

Låt en tandläkare ge dig rådgivning. Boka ett kostnadsfritt informationsmöte på en DR SMILE-partnerklinik nära dig.