Osynliga tandställningar och smärta

Är Aligner-behandling smärtsam?

DrSmile tandskena behandling
Aligner Terapi

är särskilt populärt som tandkorrigering för vuxna. Ändå är många rädda för att Tandskenan kan orsaka smärta - som är fallet med fasta tandställningar. De goda nyheterna först: Clear Aligner är vanligtvis smärtfria. Det finns dock vissa risker varför aligner kan orsaka smärta. Vi förklarar vilka för dig.

Fasta tandställningar: smärtan är ofta outhärdlig

Alla som hade fasta tandställningar som barn eller tonåring kan säkert fortfarande komma ihåg det: helvetisk smärta, särskilt efter att en ny tråd har satts in. Smärtan uppstår vid tuggning men också endast vid minsta kontakt med tänderna. Smärtan kan pågå i flera dagar och upplevs av de drabbade som mycket obekväm. Även med lösa tandställningar kan smärtor uppstå i början av behandlingen.

Aligner-terapi: smärta är mycket sällsynt

Till skillnad från fasta tandställningar är smärta sällsynt med Clear Aligner. Vad som är normalt är emellertid en liten känsla av tryck efter införande av nya Aligner. Känslan är annorlunda från person till person, men försvinner vanligtvis efter några timmar. Känslan av tryck uppstår eftersom dina tänder flyttas vidare med varje ny skena.

Tips: Använd alltid de nya aligner innan du går och lägger dig, då försvinner känslan av tryck ofta till morgonen.

Förutom känslan av tryck kan alignern också i sällsynta fall orsaka svår smärta. Ta detta på allvar och kontakta oss omedelbart!

Smärta som inte är normalt med aligner-tandställningl:

• Tänderna känns bedövade eller extremt känsliga

• Missfärgning av tänderna

• Kraftig blödning i 2 till 3 dagar

• Öppna punkter i tandköttet när alignern skär i tandköttet

• Tänderna är extremt flexibla (som mjölktänder)

Anledningar till varför aligner kan vara smärtsamma

Smärta från aligner kan uppstå i käken, särskilt i början av behandlingen. Anledningen till detta är att din käkmuskulatur måste vänja sig vid en främmande kropp först. De andra mjuka vävnaderna i munnen kan också initialt irriteras av skenorna och börja göra ont. Kindernas insida, tandköttet, muntaket och tungans spets kan påverkas. En annan orsak till irritation är för skarpa kanter på dina aligner. Ibland kan detta medföra lätt blödande tandkött.

DrSmile Clear Aligner / Tandskena

Vad ska jag göra om de osynliga "tandställningar" gör ont?

Om smärta utlöses av den osynliga tandskenan måste det först övervägas om detta är en del av den normala processen för Aligner-terapin (t.ex. Känsla av tryck efter att du har satt in nya aligner) eller om dessa kan skada din tandhälsa (t.ex. domnade tänder eller kraftig blödning). Känslan av tryck och käksmärta bör vanligtvis förbättras efter kort tid. Om dina aligner är mycket smärtsamma, tveka inte att kontaktaoss.

Om alltför skarpa kanter irriterar munhålan kan du i nödfall fila dem lite rundare med en nagelfil. Men var försiktig: minska inte materialet, annars kan trycket på tänderna gå förlorat!

Patien*tens upplevelser av smärta

Smärta genom aligner-skenan är mycket ovanligt. Majoriteten av våra patien*ter är nöjda med tandskenorna för korrigering och skulle rekommendera DrSmile när som helst. Bland annat för att hela behandlingen och framstegen övervakas ständigt av våra exper*ter. Du är i ständig kontakt med dem via DrSmile-appen och kan rapportera oegentligheter omedelbart.

Här finns vi

Få rådgivning på en klinik nära dig

Experter inom tandvård, tandteknik och tandreglering följer din behandling. Med deras medicinska kunskap är du alltid i goda händer.

• DrSmile® Göteborg Berzeliigatan
  • DrSmile® Malmö Centralstation