Kan tänder orsaka huvudvärk?

Dålig tandhälsa kan påverka hela kroppen negativt. Tandvärk kan därför orsaka huvudvärk, men inte bara dåliga tänder är orsaken. Funktionsstörningar i tuggorganet – som inkluderar tuggmusklerna, de temporomandibulära lederna och musklerna i tungan, halsen och nacken – är ofta indirekta utlösare för huvudvärk. Bruxism (slipning av tänder) utlöser också spänningshuvudvärk hos många människor.

A young man with DR SMILE dental aligners

Symptom: Huvudvärk orsakad av tänder

Eftersom sambandet mellan huvudvärk och tandvärk ofta är svårt att identifiera, bör du definitivt söka läkare vid långvariga symptom.

Indikationer för spänningshuvudvärk orsakade av tandslipning kan till exempel vara smärta i käken eller värkande ansiktsmuskler direkt på morgonen efter att ha stigit upp, men spänningar i axlar och nackmuskler är också möjliga symptom.

I tryckhuvudvärk är å andra sidan vanligtvis bakterier involverade som implanterar sig i paranasala bihålor som kommer från munhålan. Konsekvenserna är smärtsam inflammation med purulent urladdning. Sådana symptom kan uppstå oberoende av tandhälsotillståndet, men ett besök i tandvården rekommenderas vid längre klagomål.

Orsaker till huvudvärk från tänderna

Utlösarna för tandvärk är många och bör inte tas lätt. I vissa fall är detta en kraniomandibulär dysfunktion (CMD), ett samlingsbegrepp för funktionsstörningar av olika slag, som inkluderar tänder såväl som tuggmuskler och käkleder. På grund av sina olika yttringar är CMD ofta svår att diagnostisera. Smärtan påverkar särskilt huvud, rygg, nacke, ögon och öron. Enligt vetenskapliga studier lider 27,4 procent av CMD-patienter av kronisk huvudvärk. Enligt en undersökning av sjukförsäkringsföretag lider miljoner tyska medborgare av sjukdomar och smärta, vars ursprung ofta finns i tuggsystemet:

• Migrän: 8,3 miljoner människor

• Nattliga tänder slipar och knyter: 18,9 miljoner människor

• Spänningshuvudvärk: 4,7 miljoner människor

Huvudvärk från "tandbitande" och knä i käken

Nattliga slipningar (bruxism) och knäppning leder inte bara till massiv nötning av tänderna utan hos många människor också till svår spänning i käken, tuggning och ansiktsmuskler. Dessa kan sedan stråla in i pannan och templen och orsaka huvudvärk. Andra konsekvenser av slipning av tänder är: klart slipade, kortare tänder, saknade hundspetsar och sprickor i tandemaljen.

Enkla bitstycken används ofta för att behandla slipning av tänder och tillhörande huvudvärk. Dessa fungerar underverk för de flesta patienter. Inte bara att tänderna är bättre sparade, huvudvärk och nacksmärta kan också minskas avsevärt på detta sätt.

MER OM BRUXISM

Huvudvärk från krokiga eller dåliga tänder

Om sjuka tänder eller inflammerade tandkött förblir obehandlade under lång tid kan hela organismen försvagas massivt. En nedsatt temporomandibulär led kan också leda till huvudvärk, ryggsmärtor och ringningar i öronen. Det blir farligt när toxiner från bakterier når resten av kroppen via blodomloppet och angriper organ. Resultatet är inte bara huvudvärk från en inflammerad tand, till exempel: det kan också orsaka depression, för tidiga födslar, lunginflammation, hjärninfektioner och stroke.

Dessutom kan krokiga tänder utlösa huvudvärk, eftersom vissa feljusteringar påverkar bettet och orsakar problem i nacken och nacken. Behandling av krokiga tänder är därför mycket tillrådligt. Också för att annars kan tänderna och tandköttet skadas allvarligt.

VAD DU KAN GÖRA MOT LUTANDE TÄNDER

Huvudvärk från visdomständer

Kieferschmerzen Kieferverspannung Zahnschmerzen

Visdomständer är en annan orsak till huvudvärk. Visdomständer kan till exempel trycka på en nerv när de växer, eller den mjuka vävnaden blir inflammerad när tanden långsamt bryter ut, vilket därefter utlöser en abscess. Dessutom kan spetsen på roten bli inflammerad. Alla ovanstående exempel kan åtföljas av intensiv huvudvärk. Så att visdomständerna inte längre orsakar huvudvärk dras de ofta. På detta sätt försvinner smärtan vanligtvis helt.

Dessutom kan huvudvärk uppstå efter en visdomstandsoperation. Beroende på typ av operation kan längden variera, men smärta under de första 7–14 dagarna efter operationen är helt normal. Men efter operationen ordineras du vanligtvis ett smärtstillande medel som (nästan) helt undertrycker smärtan.

MER OM VISDOMSTÄNDOR

Kan tänder orsaka migrän?

Migrän är en komplex klinisk bild vars orsak ännu inte har klargjorts 100 % vetenskapligt. Man misstänker att bland annat CMD kan främja migränattacker, men det finns inga konkreta uppgifter om detta. Till skillnad från det bevisade sambandet mellan bruxism och spänningshuvudvärk har sambandet mellan migrän och tandgnissel ännu inte bevisats. Men svår migränhuvudvärk i samband med slipning av tänder är ganska tänkbar.

Det är också tänkbart att migrän utlöses av dåliga tänder som karies, rotkanalinfektioner eller parodontit. Ett felaktigt bett på grund av felställda tänder eller sneda tänder är till exempel en möjlig orsak.

VAD EXAKT ÄR PARODONTIT?

Vad kan du göra åt det?

För att ta reda på om dina tänder är en möjlig utlösare för huvudvärk eller migrän kan tandläkare till exempel utföra en funktionell analys. Individuella terapeutiska åtgärder kan härledas från detta. Ofta räcker det med en bettskena, vilket hjälper till att lindra tuggmusklerna.

Dessutom rekommenderas regelbundna kontroller av tandläkaren så att karies upptäcks tidigt. Professionell tandrengöring två gånger om året bidrar också till tandhälsan.

Få reda på mer om rätt mundhygien